Co to jest eTwinning?
eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.
- Kto może wziąć udział?
- Z kim można współpracować?
- Przykładowe formy projektów
- Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning
- Zalety projektów eTwinning
- Doskonalenie nauczycieli
- Przedstawiciele eTwinning w województwach
Kto może wziąć udział w Programie eTwinning?
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie wraz z opiekunem, dyrektorzy szkół, bibliotekarze i inni pracownicy szkoły;
- Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (przedział wiekowy uczniów 3-19 lat).
Z kim można współpracować?
- Szkoły krajów Unii Europejskiej czyli Austrią, Belgią, Bułgarią, Cyprem, Czechami, Danią, Estonią, Finlandią, Francją, Grecją, Hiszpanią, Holandią, Irlandią, Litwą, Luksemburgiem, Łotwą, Maltą, Niemcami, Portugalią, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwecją, Turcją, Węgrami, Włochami, Wielką Brytanią, a także dodatkowo z Islandią, Norwegią, Republiką Chorwacji i Republiką Macedonii.
Przykładowe formy projektów
- Krótki tygodniowy lub miesięczny projekt może skupić się na konkretnym temacie z programu nauczania;
- Projekt trzymiesięczny, podczas którego uczniowie nauczą się np. tworzyć podstawową stronę internetową i przedstawiać informacje w języku obcym;
- Projekt całoroczny dotyczący np. historii Europy, matematyki, sztuki, który stanowi część programu nauczania;
- Projekt wieloletni, który zakłada współpracę z jednym lub większą ilością partnerów.
Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning:
- Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm;
- Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki;
- Temat projektu związany z podstawami programowymi wszystkich przedmiotów nauczanych w szkole i nauka przez zabawę, różnorodne formy aktywności i działania projektowe.
Zalety projektów eTwinning:
- entuzjazm uczestników uczniów i nauczycieli,
- motywacja do nauki,
- dostosowanie zadań do możliwości każdego ucznia,
- bezpieczny Internet – narzędzia i obszary pracy eTwinning są dostępne tylko dla uczestników programu,
- wykorzystanie istniejącej szkolnej bazy komputerowej czyli pracowni komputerowych i Szkolnego Multimedialnego Centrum Informacji nie tylko na lekcjach informatyki,
- możliwość tworzenia zespołów nauczycieli: ‘przedmiotowiec’, językowiec, informatyk,
- elastyczność projektu – możliwość dostosowania tematu i czasu trwania projektu do potrzeb uczniów, nieograniczony czas rejestracji, możliwość wprowadzania modyfikacji w każdej chwili.
Doskonalenie nauczycieli:
Przedstawiciele eTwinning w poszczególnych województwach:
- Koordynatorzy regionalni – pracownicy Kuratoriów Oświaty; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning w regionie,
- Utrzymywanie kontaktu ze szkołami chętnymi do udziału w Programie eTwinning,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning,
- Organizowanie konferencji i warsztatów szkoleniowych.
- Ambasadorzy – nauczyciele z dużym doświadczeniem w realizacji projektów eTwinning; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning,
- Prezentowanie przykładów dobrej praktyki,
- Udział w szkoleniach,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning.
- Promotorzy regionalni – pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli; zadania:
- Promowanie Programu eTwinning w regionie - spotkania, warsztaty, konferencje,
- Rozpowszechnianie materiałów i publikacji związanych z programem,
- Umieszczanie aktualnych informacji o eTwinning na stronach internetowych,
- Współpraca z Narodowym Biurem Kontaktowym Programu eTwinning,
- Współpraca z koordynatorami i ambasadorami.
- Trenerzy kursu dla nauczycieli „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?”; zadania:
- Prowadzenie grup kursantów – nauczycieli,
- Pomoc w realizowaniu zadań kursu,
- Stworzenie grup wsparcia działających wspólnie, wymieniających się uwagami, doświadczeniami.