Pan Dawid podjął się utworzenia grupy na terenie szkoły. Grupa ukonstytuowała się w lutym 2007 roku. Przed utworzeniem tematu i celu projektu przeprowadziliśmy szereg spotkań. Utworzyliśmy zarysy pierwszego projektu.
Przyszedł czas na poszukiwania szkoły partnerskiej. Zależało nam na podjęciu współpracy ze szkołą ze Skandynawii. Po kilku tygodniach poszukiwań i nawiązaniu kontaków z kilkoma szkołami z Danii, Norwegii oraz Szwecji zdecydowaliśmy podjąć współpracę ze szkołą Soltorgsgymnasiet z Borlange w Szwecji. Nauczycielem założycielem ze strony szwedzkiej została pani profesor Kristina Hallerstig-Erikson. Dzięki wymianie kilkudziesięciu e-mail, audiokonferencji, wideokonferencji oraz komunikowaniu się poprzez Skype udało nam się ustalić zasady współpracy.
Na drodze kompromisu stworzyliśmy ostateczny temat projektu, tj. "An Art Journey Against Violence, Intolerance and Devastation Of Natural Environment ". Współpracę formalnie zarejestrowano na portalu eTwinning 25.05.2007.
Ustaliliśmy następujące cele projektu:
Ze względu na zbliżające się wakacje w Szwecji, kolejne działania podjeliśmy we wrześniu 2007 roku. Wymieniliśmy się prezentacjami multimedialnymi o naszych szkołach wykonanych w PowerPoint.
W tym samym czasie oglądaliśmy film M. Moore "Bowling for Columbine". Korzystaliśmy z tych samych materiałów edukacyjnych w trakcie zajęć dyskusyjnych przeprowadzonych po emisji filmu. Odsyłamy do strony: http://www.bowlingforcolumbine.com/library/teachers/index.php
Po projekcji filmu przyszedł czas na wymianę wrażeń i wniosków. Na szeroką skalę stosowano narzędzia on-line i programy freeware.
W trakcie realizowania projektu zdecydowaliśmy się na zorganizowanie wymiany uczniowskiej. Pan Dawid Tarkowski zajął się poszukiwaniem sponsorów projektu. Po kilku tygodniach na nasz apel pozytywnie odpowiedziała Vattenfall Poland Sp. z o.o. To dzięki szczodrości tej firmy oraz ze środków finansowych Rady Rodziców mogliśmy rozpocząć dodatkowe działania. Zorganizowaliśmy tydzień eTwinning w naszej szkole. W ramach współpracy zorganizowaliśmy wyjazd do Międzynarodowego Miasteczka Edukacji Ekologicznej w Rogoźniku. W związku z naszym pierwszym projektem braliśmy udział w internetowym konkursie fotograficznym organizowanym przez serwis poświęcony zmianom klimatycznym i odnawialnym źródłom energii. W tej części projektu także stosowaliśmy narzędzia on-line oraz programy do obróbki zdjęć np. Paint Shop Pro Photo oraz Gimp.
Zapraszamy na stronę:
www.biomasa.org/index.php?d=artykul&kat=101&art=103
Zaprosiliśmy także naszych kolegów ze Szwecji do Polski. Niestety, ze względu na egzaminy poprawkowe w Soltorgsgymnasiet wizyta nie doszła do skutku. Nie zrażaliśmy się tym faktem i podejmowaliśmy kolejne działania mające na celu wspólne spotkanie.
W styczniu 2008 roku zostaliśmy zaproszeni do Borlange. Organizacją wyjazdu zajęliśmy się wspólnie z nauczycielem koordynatorem oraz naszymi rodzicami. Dokonywaliśmy zakupu biletów lotniczych drogą elektroniczną.
W dniach 02 marca – 07 marca 2008 grupa 7 uczniów z naszej szkoły (Tomek, Marta, Sandra, Monika, Olga, Ada i Ola) złożyła wizytę w Borlange w szkole Soltorgsgymnasiet. Opiekunami grupy byli pani mgr Beata Pasierb i koordynator pan mgr Dawid Tarkowski. Na miejscu podsumowaliśmy prace nad naszym projektem. Zwiedziliśmy między innymi Zabytkową Kopalnię w Falun (Falu Gruva – wpisana na listę World Heritage Sites). W trakcie jednej z wycieczek odbyło się spotkanie z przedstawicielami lokalnej prasy, co skutkowało artykułem w „Borlange Tiding”. Podczas wizyty w Szwecji integrowaliśmy się zarówno w czasie pracy, jak i poza nią. Szczególnie byliśmy zainteresowani szwedzką kulturą oraz troską Szwedów o środowisko naturalne. Uczniów wyjątkowo cieszyła możliwość rozwijania kompetencji językowych – z gospodarzami komunikowali się wyłącznie w języku angielskim.
Poniżej przedstawiamy szczegółowy plan pobytu:
Niedziela
16.30 przyjazd do Borlange, zakwaterowanie
Poniedziałek
8.00 powitanie, spotkanie z dyrektorem szkoły przy śniadaniu
9.05-11.45 praca w grupach z projektem o źródłach energii
11.45 lunch w szkole
12.30 uczniowie z IIIb pokazują Borlange
14.00-15.00 wizyta w muzeum geologicznym, podwieczorek
16.00-17.00 mecz „innebandy" w Masserhallen (strój sportowy, ręcznik)
18.30 kino wraz ze szwedzkimi gospodarzami
Wtorek
- Transport do Falun prywatnymi samochodami (rodzice)
9.45 zbiórka przy Klockstapeln, wizyta z przewodnikiem w kopalni miedzi
11.00 Muzeum zabytków chronionych Worlds Heritage - Falugruva
11.30 lunch
12.30 wizyta z przewodnikiem w fabryce farb
13.30 powrót do Borlange
Środa
8.45 wyjazd z Soltorgsgymnasiet do Ornas jezioro Osjón, zajęcia na świeżym powietrzu, obserwacje regulacji stanu poziomu wody, grill na zamarzniętym jeziorze
11.45 wizyta z przewodnikiem na ekologicznej stacji odzysku odpadów, powrót do szkoły
15.00 lekcja nauki o środowisku - temat: Badanie występowania porostów jako wskaźników zanieczyszczenia środowiska
18.00 wieczór filmowy w szkole
Czwartek
9.00 wizyta z przewodnikiem w SSAB (fabryka stali) - największym użytkownikiem energii w Borlange, zbiórka przy Domnavsgarden o 8.50 (odpowiednie buty!)
12.00 lunch w szkole
12.45 prezentacja prac o źródłach energii, podsumowanie wizyty
17.30 wspólna kolacja pożegnalna w szkole
Piątek
6.30 wyjazd z Borlange na lotnisko do Skavsta
Kolejny miesiąc współpracy po powrocie związany był z wymianą fotografii, prywatnych e-maili oraz arkuszy ewaluacyjnych. Spotkanie zaowocowało także rozmowami nad nowym projektem.